vrijdag 13 juni 2014

Dag 13: 11 juni Jackson – Yellowstone NP (Old Faithful Inn)

Na het ontbijt gingen we nog even het stadje in. Jackson is zo’n typisch stadje dat dichtbij een nationaal park ligt: supertoeristisch en duur qua overnachting en eten. De Ranch Inn waar we 2 nachten verbleven was echter een prima hotel voor een schappelijke prijs. Het stadsplein lag 2 blokken van ons hotel. Speciaal aan dit plein is dat er op elke hoek een grote boog staat die gemaakt is van hertengeweien. Elke winter verliezen de herten hun gewei en die werden gebruikt voor de bogen. Na wat foto’s en een beetje shoppen reden we rond 10u30 via Grand Teton naar Yellowstone. We passeerden nog 1 keer langs de Gros Ventre river maar we zagen geen elanden meer. We stopten wel nog bij een grote kudde bizons met jongen voor foto’s. Daarna ging het verder richting de zuidelijke ingang van Yellowstone en om 12u30 reden we het park binnen. Meteen na de ingang van het park stopten we voor onze picknick. We aten langs de Lewis river waar het heel rustig was. Toen we uit de auto stapten werden wel meteen met iets heel vervelend geconfronteerd: muggen. Gelukkig lieten ze ons gelukkig snel met rust. De dames hebben overigens nog steeds last van beten van heel kleine, irritante vliegjes die in Arches en Canyonlands zaten. Dat was ik toen vergeten te schrijven maar het jeukt blijkbaar verschrikkelijke. De mannen hebben echter nergens last van. Na de picknick reden we een 30-tal kilometer tot het eerste visitor center in Grant Village. Langs de weg lag nog behoorlijk wat sneeuw. Op sommige plaatsen zeker nog een meter hoog. Je zag hier ook nog de gevolgen van verschillende branden die oa in die gedeelte van het park huisgehouden hebben. Veel dode bomen maar je ziet dat het toch wel een tijdje geleden is sinds de laatste brand want er staan ook weer een hoop gezonde, groene bomen. In het visitor center kregen we een aantal mapjes van het park en de verschillende delen van het park. In het center gaf een ranger uitleg over beren. Het zou een halfuur duren dus dat hebben we maar even meegepikt. Het was interessant en we kregen oa uitleg over wat we in verschillende situaties moesten doen als we een beer tegenkomen. De bearspray die we de eerste dag in Denver bij Loek hebben meegenomen moeten we hopelijk niet bovenhalen. Er wordt wel aangeraden hem altijd bij te hebben. Ook bij korte wandelingen. En als de spray niet zou helpen dan heb je als laatste optie nog plat op je buik gaan liggen met je armen over je hoofd en zo een kwartier blijven liggen. 9 kansen van 10 zou hij dan enkel een beetje komen snuffelen en eens met z’n poot een duwtje geven. Tja een hele geruststelling. Beginnen roepen en gaan lopen mag je zeker niet doen want dan wakker je bij de beer enkel maar het instinct aan om achter je beginnen jagen. Zoals een kat of hond dat zouden doen volgens de ranger. We reden een paar kilometer verder naar het West Thumb Geyser Basin. Hier kan je een korte wandeling doen langs verschillende geisers en kokende poelen met mooie blauwe, rode en gele kleuren. Het basin ligt langs het West Thumb meer dat overgaat in het Yellowstone meer. Sommige geisers lagen zelfs in het meer omdat waterpeil van het meer gestegen was door de massa’s smeltwater van de sneeuw in de bergen. Het was ondertussen al 16u dus reden we door naar ons hotel voor de eerste 3 dagen in Yellowstone, de Old Faithful Inn. Rond 16u45 kwamen we hier aan. Dit is een heel groot houten hotel waarvan het eerste gedeelte al uit 1904 dateert. De inkomhal is gigantisch en bijna volledig uit hout. Met een heel hoge stenen openhaard. Toen we er binnen kwamen was het heel druk in de hal. Dat waren niet meer gewoon deze drukte. Na het inchecken gingen we naar onze kamers. Wij zaten in de west wing van het hotel. Een heel eind lopen als je het vergelijkt met de hotels en motels van de rest van de vakantie. Het is hier ook back to basics: geen airco (ook niet echt nodig voorlopig want de temperatuur is hier aangenaam), geen wifi, geen tv op de kamer. Hier kom je om te genieten van de natuur. Vlak langs het hotel (de naam zegt het al) ligt de Old Faithful geiser. Die kreeg z’n naam om dat hij vrij goed voorspelbaar ongeveer om de 90 minuten uitbarst. In lobby van het hotel hadden we al gezien dat de volgende eruptie rond 17u30 voorspeld werd. Dus wij meteen weer naar buiten om te gaan kijken. Je zit hier samen met een paar honderden mensen te staren naar een dampende geiser tot dat hij dan uiteindelijk uitbarst. Dat duurt 1,5 tot 5 minuten. We hebben het gefilmd en het was toch bijna 2 minuten. Morgen bezoeken we de rest van het Upper Geyser Basin in de buurt van ons hotel. Hier liggen nog tientallen andere geisers. Je ziet het dan ook langs alle kanten dampen van de naar zwavelruikende stoom. We zullen geen auto nodig hebben morgen, de eerste keer deze vakantie, want er liggen goed aangelegde wandelpaden van een paar kilometer. Het is ondertussen 23u en we kruipen erin. Aantal mijlen: 109 / kilometers: 174