zaterdag 7 juni 2014

Dag 8: 6 juni Moab (Arches NP) verslag

Het verslag van gisteren volgt wegens tijdsgebrek vandaag pas. Vandaag stond er een bezoek aan Arches National Park op het programma. Het park ligt vlak bij Moab. Dus na inkopen voor de picknick reden we rond 9u30 het park binnen. We stopte eerst bij de Skyline Arch. Daar ontmoeten we een Nederlands koppel uit Roermond. Zij toeren 5 weken door de VS. Na een paar tips voor oa Yellowstone gingen we verder. Dat Arches een populair nationaal park is merkte we al meteen bij onze volgende stop: de wandeling naar Landscape Arch. Onderweg waren er nog korte wandelingen naar andere bogen. Landscape Arch is een 90 meter lange boog waar in 1991 een stuk van naar beneden gedonderd is. Sindsdien mag je er niet meer bovenop. Vanaf deze boog kan je nog verder wandelen naar de Double O Arch. De 2 Dré's en ik gingen verder naar deze boog. De dames vonden het nu al te warm en zouden wachten. Deze wandeling was redelijk pittig. Zeker met die hitte. Gelukkig was er wel een briesje. Onderweg klikte ons fotoapparaat ook weer volop. Na een uur kwamen we bij de Double O Arch aan. Na een aantal foto's en een korte rustpauze gingen we maar weer terug naar beneden want de dames zouden wel zitten te denken 'waar blijven die mannen nu toch' vreesden we. Na 1u30 kwamen we terug beneden aan. Ze waren inderdaad blij dat we terug waren want ze waren bang dat we niet genoeg drinken bij hadden. Het was ondertussen al 13u en dus ook dringend tijd voor de picknick. Daarna ging het richting de Windows Section. We stopten onderweg nog bij een aantal viewpoints. Bij de Windows zijn er een paar korte wandelingen naar een aantal bogen waarvan de Double Arch de spectaculairste is. We stopten ook nog bij Balanced Rock die ik toch maar even terug wat stabieler op z'n sokkel gezet heb zoals je op de foto's van gisteren kon zien. Het was ondertussen al bijna 17u en we reden terug naar de uitgang. Met onderweg nog enkele stops bij viewpoints. Eenmaal terug in Moab gingen we snel naar de winkel voor de inkopen voor het avondeten want rond 18u30 wilden we al weer terug naar Arches om de zonsondergang bij de Delicate Arch, het symbool van het park en de staat Utah, te zien. De zon zou rond 20u40 ondergaan maar aangezien het een halfuur rijden is tot aan de parking waar de wandeling naar Delicate Arch begint en je gemiddeld 45 minuten over de wandeling doet moet je zeker op tijd vertrekken om de boog nog mooi in de zon te zien liggen. Zoals jullie gisteren op de foto's konden zien, zijn we er nog op tijd geraakt. Alhoewel het nipt was om hem nog mooi rood in de zon te zien. Veel parking was er niet dus we moesten de auto al een eind verder langs de weg parkeren. We waren nog maar net aan de wandeling begonnen en we kwamen het Nederlands koppel uit Roermond terug tegen. Zij waren al op de terugweg. Ze maakten ons al bang dat we niet op tijd zouden zijn voor mooie foto's. Het was nog steeds behoorlijk warm. André en ik lieten de dames en onze pa al snel achter maar het was een stevige klim waardoor we op een bepaald moment toch wel op onze adem trapte. Na 35 minuten later, rond 19u45, kwamen we echter bij Delicate Arch aan. Onze pa volgde niet veel later en de dames klaarde de wandeling in 45 minuten waardoor we allemaal de boog nog mooi in het licht van de ondergaande zon zagen. Er zat ondertussen al heel wat volk bij en de mensen bleven maar aanschuiven om onder de boog gefotografeerd te worden. Sommige deden zelf acrobatische toeren om toch maar origineel op de foto te staan. Het was dus moeilijk om een mooie foto te maken zonder dat er mensen bij op stonden. Maar het lukte uiteindelijk dan toch. 20u30 was al gepasseerd toen we aan de terugtocht begonnen. Ondertussen begon het al flink te schemeren maar nog steeds kwamen er mensen naar boven gewandeld. Die moeten echt niets meer van de boog gezien hebben. Of misschien nog een beetje in de schemering. Rond 21u15 waren we terug op de parking. De rit naar ons huisje in Moab was in het pikkedonker. Gelukkig waren we niet de enige die het park terug uit moesten. Om 22u waren we terug thuis. Na een douche en de foto's op de blog te zetten viel ik uitgeput op bed. De rest zat toen buiten op ons terras nog te genieten van pintje en een wijntje. Aantal mijlen: 96/ kilometers: 154